onsdag 18 november 2015

LBD500: tankekarta

Jag kom att göra en ny tankekarta efter att jag organiserat mig lite igår. Jag funderade över det som sades på handledningen om frågan "Hur konstruerar jag mig själv?". Det kom en hel del tankar och jag känner att jag bara ska köra på, men det gnager liksom lite i mig att jag ligger så nära mitt arbete i LBD360 och jag ser inte alls hur jag kan koppla mina tankar till skolan. Även om jag är mer organiserad så är jag väldigt förvirrad just nu och jag hade önskat mig lite mer klarhet. Jag saknar också helt konstnärliga referenser.

Tankarna kretsar kring hur jag konstruerar mig själv, jag tänker direkt på utsidan jaget, kroppen, som jag konstruerar för att passa in i sociala normer. Håret, sminket, kläderna, rakar benen, allt tänker jag är typiskt för den kvinnliga normen.

Kontrast till konstruktion: icke-konstruktion, något som inte är byggt, något som är "genuint", "autentiskt" - ja "natur". (Yvonne Hirdman) Vi vill ha den naturligt vackra kvinnan men kvinnor spenderar en massa tid på att skapa sitt yttre. Konstruktionen av något naturligt. 

"Du är ju så fin!"
Ofta så vill jag klippa av mitt hår, bara ta kökssaxen och klippa av det. Min hårbotten kliar för att jag har psoriasis, kortare hår hade definitivt hjälp då solen lättare kan nå hårbotten och huden kan ta upp D-vitamin. Mitt hår är alltid tovigt. Det måste borstas och slitas i ofta, när jag var liten så grät jag varje kväll när mamma skulle borsta det. Jag har två kammar och två borstar för olika tillfällen, blött hår, torrt hår, tovigt hår. Flera gånger har jag klippt mitt hår kort i pagefrisyr och efter det har jag fått kommentarer som; "men du som hade så fint hår!" eller "du passar så bra i långt hår". Det är 10 år sedan jag hade kort hår. Sen det blev längre än till axlarna har jag velat klippa av det men jag tvekar alltid. "Du är ju så fin i långt hår!" "Du passar så bra i långt" "Ditt hår är ju så fint" "Oh, jag önskar att jag hade så fint hår som du". Jag fick ett presentkort till frisören av min syster i födelsedagspresent men jag har inte gått dit än.

Långt eller kort hår. Spelar det någon roll? Du är väl fortfarande kvinna? Ja, det är jag. Så vad är problemet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar